Nieuws & Persberichten

  • Fusie tussen EFR en Euro Garages (05-10-2016)

    Breda/Blackburn, 18 november 2016 – De fusie tussen Euro Garages (hoofdkantoor in Blackburn, Verenigd Koninkrijk) and European Forecourt Retail Group (EFR; hoofdkantoor in Breda, Nederland) is succesvol afgerond

    De bedrijven kondigden hun voorgenomen fusie aan op 5 oktober 2016. Sindsdien zijn alle goedkeuringen van autoriteiten ontvangen en is de financiering van de transactie rondgekomen. Twee ‘best in class’ exploitanten op het gebied van tankstations met convenience shopping hebben de krachten gebundeld om samen een Europees toonaangevende bedrijf te worden in de sector. Euro Garages is een leidende onafhankelijke exploitant in het VK met meer dan 350 locaties en EFR is een internationale speler met ongeveer 1100 locaties in Frankrijk en de Benelux. De nieuwe combinatie is perfect gepositioneerd voor verdere groei dankzij de toegenomen internationale aanwezigheid en complementaire sterke punten. EFR en Euro Garages blijven opereren onder de eigen naam met huidige CEO’s en senior managementteams. 

    Intervias

    Een nieuwe holding is opgericht in Londen onder de naam Intervias, met een gecombineerd bestuur onder leiding van voorzitter Tony DeNunzio CBE, die ernaar uitkijkt groei te realiseren met het nieuwe bedrijf: “We kunnen nu vol aan de slag met onze strategie om, op basis van de sterke punten van beide bedrijven, consumenten in Europa een moderne winkelervaring te bieden bij tankstations. Daarnaast zijn we goed gepositioneerd om een belangrijke rol te spelen in de consolidatie in onze markt.” Met 1.450 locaties en 8.500 medewerkers, zullen de gefuseerde bedrijven een toonaangevende onafhankelijke retailer zijn van tankstations met convenience shopping in Europa. Euro Garages en EFR zullen samen meer dan 6 miljoen klanten per week van dienst zijn met toonaangevende retail merken, zoals BP, ESSO, Shell, Texaco, Carrefour, Greggs, Louis Delhaize, Starbucks en Subway. De bedrijven hebben samen een totale pro forma bruto jaaromzet van circa 6 miljard euro.

     

    ‘BEST IN CLASS’ EXPLOITANTEN VAN TANKSTATIONS MET CONVENIENCE SHOPS BUNDELEN KRACHTEN

    Breda/Blackburn, 5 oktober 2016 – Euro Garages en European Forecourt Retail Group (EFR) worden Europees leider in tankstations met convenience shopping

    • DE NIEUWE COMBINATIE IS PERFECT GEPOSITIONEERD VOOR SNELLERE GROEI DANKZIJ DE INTERNATIONALE ERVARING EN DE UNIEKE BRANDSTOF EN DISTRIBUTIE EXPERTISE VAN EFR EN HET SUCCESVOLLE MERKEN PARTNERSHIP MODEL EN DE RETAIL EXPERTISE VAN EURO GARAGES
    • ER IS EEN NIEUWE HOLDING OPGERICHT ONDER DE NAAM INTERVIAS, MET EEN NIEUW GEZAMENLIJK BESTUUR, ONDER LEIDING VAN VOORZITTER TONY DENUNZIO

    De onafhankelijke exploitanten op het gebied van tankstations met convenience shopping, Euro Garages (Verenigd Koninkrijk) en EFR (Benelux en Frankrijk) hebben de krachten gebundeld om Europees leider te worden in de sector. De nieuwe combinatie is perfect gepositioneerd voor snellere groei dankzij de toegenomen internationale aanwezigheid en complementaire sterke punten. 

    Een nieuwe holding is opgericht onder de naam Intervias, met een klein hoofdkantoor in Londen. EFR en Euro Garages blijven opereren onder de eigen naam met huidige CEO’s en senior managementteams. Met zo’n 1.450 locaties en 8.500 medewerkers, zullen de gefuseerde bedrijven een toonaangevende onafhankelijke retailer zijn van tankstations met convenience shopping in Europa. Euro Garages en EFR zullen samen meer dan 6 miljoen klanten per week van dienst zijn met toonaangevende retail merken, zoals BP, ESSO, Shell, Texaco, Carrefour, Greggs, Louis Delhaize, Starbucks en Subway. De bedrijven hebben samen een totale pro forma bruto jaaromzet van circa 6 miljard euro.

    Intervias zal de transformatie van de Europese tankstations en convenience shopping sector versnellen en consumenten toegang geven tot een verbeterde winkelervaring met meer toonaangevende internationale merken. EFR en Euro Garages zullen ‘best practices’ delen zoals de internationale ervaring en de unieke brandstof en distributie expertise van EFR, en het succesvolle merken partnership model en de detailhandel expertise van Euro Garages. De nieuwe holding is opgericht onder de naam Intervias en zal worden geleid door Tony DeNunzio, een gerenommeerd topman met internationale ervaring in retail met consumentenproducten en diensten bij Asda, Maxeda, Dixons Carphone en Pets at Home. Als voorzitter zal Tony focussen op groei, zowel organisch als door verdere internationale acquisities.

    Tony DeNunzio, voorzitter van Intervias: “Ik ben zeer enthousiast om aan de slag te gaan als leider van Intervias - de nieuwe combinatie van EFR en Euro Garages. Het zijn beide bedrijven die uitzonderlijke prestaties leveren. We zullen een centrale rol spelen in de verdere consolidatie van de tankstations en convenience shopping sector. We hebben een ambitieuze retail groeistrategie en ik ben trots om hierbij de rol van voorzitter te mogen vervullen.”

    Intervias zal significant investeren in haar medewerkers, operatie, systemen en locaties met als doel tankstations met convenience shopping te creëren die klaar zijn voor de toekomst. Met de gecombineerde sterke punten van EFR en Euro Garages zal het huidige portfolio van tankstations met convenience shopping worden uitgebreid met de introductie van sterke food-to-go en convenience merken partners om klanten beter te bedienen en een uitgebreider winkelaanbod en shopping ervaring te bieden.

    EFR Chief Executive Officer Rika Coppens: “De fusie zal de Europese consumenten toegang geven tot toonaangevende wereldwijde retailmerken bij tankstations. Mensen hebben drukke levens en zijn op zoek naar geschikte locaties die hoogwaardige producten en diensten bieden. Het zit in ons DNA om de beste retailervaring te bieden. We kijken ernaar uit om te profiteren van het succesvolle merken partnership model van Euro Garages.”

    Euro Garages medeoprichter en chief executive Mohsin Issa: “We zijn zeer verheugd met deze geweldige combinatie van best-in-class bedrijven en kijken uit naar de extra inzichten vanuit de unieke brandstof expertise van EFR. Ook ben ik erg blij met de benoeming van Tony DeNunzio als onze nieuwe voorzitter. We zijn ervan overtuigd dat hij de juiste persoon is om deze combinatie te leiden. Hij brengt een schat aan retailervaring en expertise en zal de drijvende kracht zijn achter onze toekomstige groeiplannen.” 

    Fondsen beheerd door TDR Capital LLP en de twee broers Mohsin en Zuber Issa, oprichters van Euro Garages, zullen elk voor 50% eigenaar worden van Intervias. De transactie is onderworpen aan de gebruikelijke goedkeuringen van toezichthouders en zal naar verwachting uiterlijk in november 2016 worden afgerond.

  • EFR Group start strategisch partnership met Lavazza (8-11-2016)
    EFR Group heeft een geheel nieuw koffieconcept in haar Texaco Stations in de Benelux uitgerold. In nog geen half jaar tijd werd de koffiehoek in meer dan 70 stations vervangen. Centraal staat het wereldberoemde koffiemerk Lavazza. De koffiecounter heeft een totale facelift ondergaan. Er wordt gewerkt met een koffiemachine die een topkwaliteit koffie bereid en de consument heeft de keuze uit een uitgebreid menu met nieuwe on-trend koffiebereidingen. Het kiezen van een overheerlijke kwaliteitskoffie en betalen ervan was nooit eerder zo gemakkelijk en snel. 

    De beste consumentenervaring 
    Met deze introductie biedt EFR Group antwoord op de vraag van de huidige consument: lekkere kwaliteitskoffie on the go, waarbij een uitgebreide keuze en betaalgemak van groot belang zijn. De consument kan zowel contant als elektronisch betalen. In Nederland wordt de mogelijkheid om contactloos te betalen met NFC standaard. Nieuw is de mogelijkheid om kortingscoupons, zoals Texaco Stars koffievouchers of toiletvouchers, direct zelf in te wisselen door ze te scannen met behulp van de barcodescanner op de betaalunit. Ook betalen met contant geld is vereenvoudigd door middel van een geïntegreerde teruggavemachine in de betaalunit. Het uitgebreide menu bevat naast de klassiekers nieuwe, moderne koffiebereidingen zoals iced cappuccino en de mogelijkheid extra smaken zoals speculaas, karamel of geroosterde hazelnoot of een extra shot espresso toe te voegen. Ook wordt er een antwoord geboden op de vraag naar grotere formaten: het nieuwe large formaat dat verkrijgbaar is bij Texaco bevat maar liefst 16 oz (450 ml.) drank. Dit alles wordt gepresenteerd in een aantrekkelijke volledig nieuwe koffiecounter. 

    De beste koffie
    Het merk Lavazza staat al jaren garant voor heerlijke Italiaanse koffie van superieure kwaliteit. Door middel van aansprekende marketingcampagnes bouwde Lavazza in beide markten reeds een sterk A-kwaliteit merkimago op. Kernwaarden van het merk zijn continue verbetering en innovatie, een filosofie die naadloos aansluit op de missie van EFR Group om de toonaangevende Forecourt retailer van Europa te worden. Dit strategische partnership wordt door beide partijen dan ook gezien als een kans om hun marktpositie te versterken. 

    De beste koffiecounter
    Het design van het meubel past perfect binnen de diverse shopconcepten van Texaco. De houtlook van de kast creëert een warme sfeer terwijl het RVS blad zorgt voor een moderne en schone uitstraling. Het ontwerp van de counter zorgt voor een maximaal gebruiksgemak van de consument door middel van strategische plaatsing van koffiemachine, betaalunit, bekers en condimenten.  
  • Intervias neemt 1176 Esso stations over van Exxon in Italië (15-06-2017)
    Intervias Group heeft een akkoord bereikt met Esso Italiana S.r.l. - een ExxonMobil-bedrijf - voor de aankoop van 1.176 Esso service stations, gevestigd in verschillende Italiaanse regio's. Door een langetermijn brandstofleveringsovereenkomst zal het Esso merk worden behouden, zodat consumenten dezelfde hoogwaardige producten kunnen kopen. Door deze acquisitie zal de Intervias Group haar retailnetwerk verder uitbreiden en haar activiteiten op zowel fuel en non-fuel vlak verder versterken. De aankoop is onderworpen aan goedkeuring door de mededingingsautoriteit. Dit zal naar verwachting minimaal vijf maanden in beslag nemen.
    Mohsin Issa, oprichter en co-CEO, Intervias Group, legt uit: "Het merk Esso heeft een toonaangevende aanwezigheid in Italië en het bestaande netwerk sluit strategisch uitstekende aan bij ons bedrijf, waardoor we ons netwerk uitbreiden en nog meer klanten kunnen verblijden met onze sterke brandstof-, retail convenience- en food-to-go-propositie. We kijken ernaar uit om onze relatie met Esso te versterken en onze positie te consolideren als de toonaangevende Branded Wholesale-partner in Europa. "
    Intervias Group is gevestigd in het Verenigd Koninkrijk en is een van de sterkste retail-operators in Europa. Het is in 2016 opgericht na de fusie van Euro Garages Ltd (EG) met European Forecourt Retail Group (EFR) en exploiteert bijna 1.550 servicestations, waarvan meer dan 100 snelwegen.
  • Delifrance en EFR gaan samenwerking aan (29-11-2016)

    EFR Belgium en Délifrance zijn een samenwerking gestart om branded Délifrance bakeries te exploiteren. Hiervoor zijn een vijftal pilot locaties in België aangewezen, waarvan de eerste drie de komende maanden geopend zullen worden. Deze drie locaties bevinden zich in Kontich, Ukkel en Gent. In het eerste kwartaal van 2017 zullen de andere twee pilots volgen.

    De vijf pilot vestigingen behoren tot EFR Belgium, exploitatiehouder van Texaco in België. Met deze samenwerking wil EFR Belgium gebruik maken van de aantrekkingskracht van het sterke merk Délifrance en anderzijds beter inspelen op vraag van de Belgische consument naar lokale kwaliteitsproducten. 

    De nieuwe bakeries worden uitgevoerd conform het vorig jaar geïntroduceerde nieuwe Délifrance concept. Délifrance spreekt met haar concept een brede doelgroep aan. Naast dat er gekeken is naar de diverse eetmomenten, is ook de tijd die de consument heeft, meegenomen in de totstandkoming van het concept. Voor de haastige consument biedt de Délifrance-bakery uitkomst voor een snelle to-go aankoop. In de ‘grab & go’ counter vindt de klant een kant-en-klaar assortiment aan vers belegde baguettes en zoete of hartige snacks om direct mee te nemen. Een prima aanvulling voor bakery locaties in tankstations. 

    Fred Gietman, Manager Franchise Délifrance Benelux: “We zijn verheugd met de keuze van EFR Belgium om met ons als pilot-partner te gaan werken. We zijn ervan overtuigd dat we zowel voor hen als voor de klanten een toegevoegde waarde kunnen leveren.” 

    Commercieel Manager EFR Benelux Joris Janvier is blij met de pilot-keuze: “We willen naast ons eigen concept ‘Go Fresh’ ook de samenwerking met een sterk en vertrouwd merk gaan testen. Tezamen met Délifrance gaan we de vijf pilot stores nauwgezet volgen. Na een geslaagde pilot voorziet EFR Belgium een verdere roll-out van het concept over meerdere locaties.”

  • Texaco en SPAR starten samenwerking (15-11-2016)

    EFR, de exploitatiemaatschappij van Texaco benzinestations in Nederland en SPAR Nederland staan op het punt om een samenwerking aan te gaan. Medio januari zullen op drie tankstations de winkels worden omgebouwd naar SPAR Express. De combinatie van direct consumeren met de dagelijkse boodschappen voor de komende 8-10 uur zijn het vertrekpunt. Uitgangspunt voor de te bouwen winkels is het city concept waarvan SPAR inmiddels 27 winkels heeft. Afhankelijk van de omgeving zal  het assortiment aangepast worden aan de behoefte van buurtbewoners, verblijvers en passanten. “Het worden winkels waar je ook kunt tanken in plaats van andersom“, aldus Susanne Kroon, commercieel directeur van SPAR.

    De drie vestigingen waarmee gestart wordt in januari liggen in Geertruidenberg, Amstelveen en Ypenburg. Kort daarna volgen nog twee vestigingen.

    Het is de bedoeling dat, als de samenwerking in de pilotfase goed bevalt en de resultaten zijn zoals verwacht, er de komende jaren meer SPAR winkels  worden geopend. “We zochten al een tijdje naar een goede invulling van de winkelruimtes op onze niet-snelweg locaties. Het is nodig dat de dienstverlening op deze locaties uitgebreid wordt. Dagelijkse boodschappen zijn voor deze locaties een goede aanvulling. SPAR heeft met haar city format een prima oplossing”’ aldus Bram Verhoeve, Vice President Marketing & Business Customers Europe van EFR.

    SPAR kent in het buitenland al veel winkels op tankstations. Die ervaring is meegenomen in de ontwikkeling van de Nederlandse SPAR Express winkels. Vooralsnog gaat SPAR deze naam alleen gebruiken voor de winkels waar ook getankt kan worden, exclusief voor Texaco.

  • EG Group gaat nieuw partnerschap aan voor Duitse Esso Stations (29-11-2017)
    HAMBURG, Duitsland - ExxonMobil heeft vandaag aangekondigd dat het een strategisch partnerschap is aangegaan met EG Deutschland GmbH, een dochteronderneming van EG Group Ltd uit het Verenigd Koninkrijk, om het Esso merk in Duitsland uit te breiden. Binnen de overeenkomst verkoopt ExxonMobil zijn ongeveer 1.000 Esso tankstations aan EG Group en zet het zijn activiteiten om naar het merkgroothandelsmodel dat al bestaat in andere Europese markten en Noord-Amerika.

    Het bedrijf blijft door ExxonMobil geleverde SynergyTM-brandstoffen en smeermiddelen van het merk Mobil verkopen op de stations van Esso. "Onze omschakeling naar een merkgroothandelsmodel in Duitsland is consistent met de aanpak van
    ExxonMobil op andere Europese markten met als doel het Esso merk te laten groeien," zegt Florian Barsch, managing director van ExxonMobil Central Europe Holding in Hamburg. "Ons lange termijn en strategisch partnerschap met EG Group zullen de respectievelijke sterke punten van onze bedrijven ten volle benutten en blijven de Duitse consumenten voorzien van een betrouwbare levering van de Esso-brandstoffen van hoge kwaliteit. "

    ExxonMobil en EG Group hebben een partnerschap opgezet voor initieel 20 jaar. De twee bedrijven hebben al met succes een merkgroothandelsmodel opgezet in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk en ondertekenden onlangs een vergelijkbare overeenkomst in Italië. EG Group heeft zich gecommitteerd om te investeren in de brandstof-,car wash- en shopactiviteiten in Duitsland. "Tijdens onze besprekingen heeft EG Group indruk op ons gemaakt met haar toekomst- en groeigericht concept voor het Esso merk, en heeft ons overtuigd dat dit de juiste beslissing is om te helpen het merk uit te breiden en een goede ervaring te blijven bieden voor onze klanten" zegt Alexander Hentschke, retail sales manager voor ExxonMobil in Duitsland. ExxonMobil zal zich blijven concentreren op de ontwikkeling en marketing van het Esso merk in Duitsland nadat de conversie naar het merkgroothandelsmodel is voltooid, wat wordt verwacht in het vierde kwartaal van 2018, wanneer EG Group alle verantwoordelijkheden in verband met de exploitatie van het stationsnetwerk zal overnemen na goedkeuring door de mededingingsautoriteiten. "We zijn zeer verheugd om samen te werken met ExxonMobil in Duitsland en samen te werken met
    Esso, samen met de huurders en beheerders van de stations", aldus Mohsin Issa, oprichter en comanaging director van EG Group. "De Duitse markt biedt ons geweldige groeikansen en is een logische uitbreiding van onze activiteiten in Europa. We hebben al tankstations in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en de Benelux, en als gevolg daarvan en via andere recent aangekondigde acquisities, hebben we ons gevestigd als één van Europa's leidende operators van service stations.”

    Met de aankoop van het Duitse Esso-netwerk en Esso stations in Italië, zal EG Group zo’n 3.500 stations in heel Europa exploiteren.